webleads-tracker

+32 (0)2 213 70 70

SVA certification SVA certification

Digitalisering & kwaliteit van leven op het werk

Op welke manier kunnen professionel en persoonlijk gebruik worden gecombineerd ?

Volgens de resultaten van de studie van Malakoff Médéric over de kwaliteit van het leven op het werk (uitgevoerd in 2017 en waarbij 3.500 werknemers en 500 leiders uit de particuliere sector zijn betrokken), bevestigen drie van de vier leiders dat dit onderwerp een van hun belangrijkste zorgen voor de komende jaren, waardoor ze het concurrentievermogen van hun bedrijven kunnen vergroten. Sterker nog, iedereen is het erover eens dat welzijn op het werk een directe impact heeft op de gezondheid van de werknemer en bijgevolg de snelheid van verzuim en prestaties in het bedrijf wordt beïnvloed.


Het onderzoek laat ook zien dat een werknemer die beweert een goede kwaliteit van leven op het werk te hebben, minder ziek zal zijn (-37%). Aan de andere kant heeft een werknemer die zijn kwaliteit van leven op het werk negatief kwalificeert een 18% hogere kans om minstens één keer per jaar afwezig te zijn. De gevolgen van het ziekteverzuim op de werkplek kan negatieve gevolgen hebben: Ten minste eenmaal per jaar, zal 34,1% van de werknemers zelf afwezig zijn voor een gemiddelde van 18,9 dagen te vinden is. Voor een bedrijf met 1.000 werknemers vertegenwoordigt dit 43 voltijdbanen. Voorkomen is beter dan genezen !

Werk-privébalans

Voor managers komt de balans tussen persoonlijk en professioneel leven overeen met 44% van hun zorgen. Voor werknemers vertegenwoordigt dit saldo 34%. De twee belangrijkste redenen zijn de lange reistijden en de moeilijkheid van ontkoppeling. Voor een groot deel van de werknemers (45%) ligt de sleutel tot een terugkeer naar het evenwicht in de modulatie van hun werkuren. Om het uit te voeren, verkennen verschillende bedrijven het pad van telewerken. Op dit moment werkt 16,7% van de Fransen al minstens één dag per week en 96% van hen denkt dat dit een echte revolutie is die hun welzijn verbetert ("Telework figures in 2016", Cabinet RH Kronos).


Het eerste wat u moet doen om uw kwaliteit van leven op het werk te verbeteren: goed doordachte ruimtes, goed verbonden medewerkers.

Verwachtingen

Hoewel de algehele kwaliteit van het leven op het werk nog steeds hoog is (96% van de managers beoordeelt het als goed of zeer goed, vergeleken met 71% van de werknemers), vinden we gemeenschappelijke trends met betrekking tot verwachtingen die onthullen een echte wens om de huidige bedrijfsmodellen te veranderen.


De werksfeer

Medewerkers en managers zijn het erover eens dat de eerste factor in de kwaliteit van het leven op het werk de sfeer en de relaties tussen collega's is (49% voor werknemers, 53% voor managers). Het ontwerp van de werkruimte naar meer co-existentie kan bijdragen aan een betere atmosfeer.


Het ontwerp van de werkruimte

Een werkruimte die is ontworpen voor het welzijn van de werknemers, afhankelijk van het gebruik en de behoeften, draagt echt bij tot een grotere deelname en betere algehele prestaties. Daarom moet de configuratie van het kantoor zodanig zijn ontworpen dat deze reageert op nieuwe gebruiken (nomadisme, werken in kleine groepen of alleen) en samenwerking bevorderen, creativiteit bevrijden en meer bedrijfswaarden genereren.